Ziņas
APVIENOTAIS SARAKSTS pieprasa izglītības ministrei Andai Čakšai pamatot Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas platformas izveides lietderību un izmaksas
05/12/2024

2024. gada 26. novembrī Ministru kabinets lēma par “Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstības un nodrošināšanas” īstenošanas noteikumiem, atvēlot šim projektam vairāk nekā 21 miljonu eiro. Finansējums lielākoties rasts, pārdalot līdzekļus no tādām nozīmīgām programmām kā “Interešu izglītības, brīvā laika un bērnu pieskatīšanas pakalpojumu pieejamības paplašināšana sociālās atstumtības riskam pakļautiem izglītojamajiem un bērniem ar speciālām vajadzībām”, “Kvalitatīvas un mūsdienīgas izglītības īstenošana pamata un vidējās izglītības pakāpē” un “Atbalsts nozaru vajadzībās balstītai pieaugušo izglītībai”.

Trūkstot finansējumam daudzām būtiskām izglītības jomas prioritātēm, tai skaitā pedagogu atalgojumam un mācību līdzekļiem, tik lielu līdzekļu piešķiršana šādam projektam rada jautājumus par tā lietderību un pamatotību.

Saeimas deputāts Česlavs Batņa:

“Vai tiešām laikā, kad valdība nespēj pildīt saistības pret pedagogiem, trūkst mācību līdzekļu, ir nepieciešams šāds milzu IT projekts? Šobrīd tas atgādina kārtējo milzu birokrātijas slogu skolotājiem un necaurredzamu un izšķērdīgu naudas apgūšanu, nevis atbalstu pedagogiem un reālu rīku izglītības kvalitātes stiprināšanai.”

AS deputāti vērsušies ar pieprasījumu pie izglītības un zinātnes ministres Andas Čakšas, aicinot atbildēt uz šādiem jautājumiem:

  1. Kurš no atbildīgiem IZM ierēdņiem vai politikas veidotājiem izvērtēja Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas izveides nepieciešamību un lietderību un pieņēma lēmumu par šādas sistēmas izveidi? Lūdzam iesniegt konkrētā lēmuma pieņemšanas dokumentu (protokolu, apstiprinājumu vai cita veida dokumentu).
  2. Ar kādiem sociālajiem partneriem no nozares šis projekts bija/ir saskaņots? Lūdzam pievienot atzinumu vai viedokli.
  3. Kādā veidā tiek monitorēti dati IZM par izglītības kvalitāti šobrīd? Lūdzam sniegt detalizētu raksturojumu par monitoringa sistēmu.
  4. Lūdzam sniegt precīzu informāciju, kā tiek plānoti finansējuma izdevumi monitoringa sistēmas izveidei (pa gadiem atsevišķi līdz 2029. gadam), norādot pozīcijas, cilvēkresursus (norādot amatus un atalgojuma apjomu katram amatam) vai noslēgtos līgumus (norādot komersantus un plānotās summas katru gadu līdz 2029. gadam).
  5. Lūdzam sniegt detalizētu informāciju, kā tiks tērēts piešķirtais finansējums 2024. gadā.
  6. Lūdzam skaidrot 4.2.3.2.pasākuma “Interešu izglītības, brīvā laika un bērnu pieskatīšanas pakalpojumu pieejamības paplašināšana sociālās atstumtības riskam pakļautiem izglītojamajiem un bērniem ar speciālām vajadzībām” finansējuma samazināšanas iemeslus, norādot samazināto finansējumu pozīcijās, kuras netiks īstenotas.
  7. Lūdzam skaidrot 4.2.2.2.pasākuma “Kvalitatīvas un mūsdienīgas izglītības īstenošana pamata un vidējās izglītības pakāpē” finansējuma samazināšanas iemeslus, norādot samazināto finansējumu pozīcijās, kuras netiks īstenotas.
  8. Lūdzam norādīt 4.2.4.1.pasākuma “Atbalsts nozaru vajadzībās balstītai pieaugušo izglītībai” 1.kārtas un 4.2.4.3.pasākuma ”Digitālo prasmju pilnveide” finansējuma samazināšanas iemeslus vai pozīcijas, kuras netiks īstenotas.
  9. Lūdzam sniegt argumentāciju, kāpēc ir nepieciešama jauna izglītības kvalitātes monitoringa sistēma un kāpēc IZM nevar monitorēt datus kā līdz šim.

Papildu informācija:

Arno Pjatkins, APVIENOTĀ SARAKSTA sabiedrisko attiecību konsultants

Tālr.: 26516160

E-pasts: [email protected]